Blå Station är ett av Sveriges intressantaste varumärken i möbel- & inredningsbranschen. Vi producerar möbler för offentlig miljö med stark egen designprofil och hög kvalitet. Vi växer och står inför en positiv, spännande och utmanande framtid.

Operativ/strategisk Inköpare


Om Tjänsten:
Vi söker dig som är lösningsfokuserad, trivs att arbeta i ett högt tempo och som tar dig an dina uppgifter med stort engagemang med företagets bästa i åtanke.

Vi ser gärna en Inköpare som har både Operativ och Strategisk förmåga.
Att kunna vara Operativ är det vi värdesätter högst, Strategiskt tänkande och erfarenhet är ett plus.

Som Operativ inköpare kommer du att arbeta taktiskt och driva det dagliga arbetet framåt. Du kommer få möjlighet att arbeta med såväl planerade som oplanerade inköp vilket passar dig som är nyfiken och tycker om att lösa problem. I ditt arbete kommer du att fokusera på ett par leverantörer och du kommer även att få arbeta med vissa förhandlingar. Du ska tycka om att arbeta självständigt men även i team då arbetet präglas av samarbete. Du ska även tycka om att ha kontakt med människor, internt såväl som externt, och vara stresstålig då arbetet stundtals har ett högt tempo. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter planering samt inköp av möbler, möbelkomponenter och tillbehör. Våra inköp är till största delen kundorderbaserade. Du ska följa upp alla gjorda inköp från inköpsorder till matchning av inköpsfaktura. I samarbete med andra funktioner på försäljnings- och produktionsavdelning säkerställer du också högsta möjliga leveransservice mot våra nationella och internationella kunder och återförsäljare. Du ansvarar för den dagliga kontakten och hanteringen av ett antal av våra leverantörer. Då inköp och försäljning arbetar nära varandra så kommer du emellanåt att arbeta med supportfrågor mot våra säljare och kunder. Du kommer att arbeta med förbättringar av produkter och inköpsstrukturer tillsammans med leverantörer, vår designmanager & produktutvecklare. Då vi har leverantörer både i Sverige och i utlandet innebär arbetet också stundtals en del resande.

I din roll som Strategisk Inköpare tror vi att du har jobbat med inköp på strategisk nivå i några år. Kanske har du en utbildning inom inköp och har haft en liknande roll på din senaste arbetsplats. Vi ser gärna att du har erfarenhet från liknande typ av bransch eller tillverkande industri. Du är en van förhandlare och har en god affärsförståelse. Vi förväntar vi oss att du tar ett helhetsperspektiv på vår produktion och att du aktivt arbetar för att förbättra och säkerställa vår produktionsutveckling och vårt produktflöde. Kundavtal samt prisförhandling kan också komma att ingå i dina arbetsuppgifter.

Operativt INKÖP

  • Göra dagliga inköp mot kundorder.
  • Fastställa och bevaka leveranstider.
  • Beräkna flöden och göra prognoser.
  • Lämna inköpspriser till säljare vid specialutföranden.
  • Säkerställa att leveranstider hålls och att kunder blir informerade vid avvikelser.
  • Hantera internreklamationer.
  • Säkerställa inköpspriser, hantera och attestera leverantörsfakturor

Strategiskt INKÖP

  • Utifrån sortiments och inköpsstrategi säkerställa att Blå Station har rätt leverantörer, logistik och samarbetspartners.
  • Genomföra leverantörsförhandlingar och upprätta inköpsavtal.
  • Förbättra samt upprätta processer för löpande inköpsarbete och leverantörsutvärdering.
  • Arbeta proaktivt för att hantera risker, sörja för produktkapacitet och säkra tillgång på produkter.
  • Se över vårt logistiska flöde för att finna bättre och nya synergier.

Uppgifter som kan komma att tilldelas dig i senare skede:

  • Samarbeta med designmanager och produktutvecklare för att komplettera/skapa nya sortiment.
  • Projektleda nya produkter från prototyp till färdig produkt.

Om dig
Vi söker dig med flerårig erfarenhet av inköpsarbete gärna inom möbelbranschen eller annan tillverkande industri. Som person har du en stark egen drivkraft, är ambitiös och van vid att jobba självständigt. Vi värdesätter flexibilitet, serviceanda och att du brinner för att hitta de bästa lösningarna för företaget och för våra kunder. För att lyckas i rollen som operativ/strategisk inköpare hos oss ser vi att du är ansvarsfull, professionell och resultatinriktad. Du arbetar strukturerat och målinriktat. Som person är du noggrann, handlingskraftig och uppskattar att ta stort eget ansvar. Du har en god problemlösningsförmåga, gillar att göra affärer och ser till helheten likväl som till detaljer och tar snabbt till dig nya kunskaper. Det är viktigt att du förstår processen för materialflöden, är administrativt duktig med förmåga att möta deadlines. Våra ledtider är i perioder väldigt korta men detta får aldrig påverka kvalitén i vårt arbete. Detta kräver att du är strukturerad, trivs med ordning och reda och kan prioritera var dina resurser kommer bäst till nytta. Vidare är du anpassningsbar och kundfokuserad, har lätt för att skapa kontakt och att bygga goda och långsiktiga relationer med såväl leverantörer, kunder som medarbetare. Du motiveras av att arbeta mot uppsatta mål och resultat och är mån om att utvecklas tillsammans med verksamheten.

  • Du ska ha genomfört en gymnasieutbildning och det är positivt om du har en relevant högskoleutbildning inom inköp, ekonomi eller logistik.
  • Du har arbetat ett par år med operativt inköp, orderhantering, supply chain, distribution eller motsvarande.
  • Du förstår materialflöden och har erfarenhet av inköpsadministration.
  • Det är meriterande om du har branscherfarenhet.
  • Du är skicklig på att uttrycka dig i tal och skrift på både svenska och engelska.

Kunskaper i tyska ser vi som en merit

  • Du har goda kunskaper i Office-paketet.
  • Du ska ha goda kunskaper i att arbeta i affärssystem.
  • Du gillar att göra affärer.
  • Du är kostnadsmedveten och har god teknisk förståelse.
  • Det är positivt om du kan läsa, förstå och diskutera ritningar med våra leverantörer.
  • Du är en bra kommunikatör och har en förmåga att knyta och vårda goda relationer med leverantörer, kunder och medarbetare.
  • Du har god analytisk förmåga, är initiativrik och har en helhetssyn.
  • Du har god förmåga att arbeta både självständigt och i team.
     

Meriterande

  • Har cirka 3-5 års arbetslivserfarenhet av strategiskt inköpsarbete.
  • Det är meriterande om du har arbetat med utveckling, implementation och dokumentation av inköpsprocesser.
  • God erfarenhet av förhandling, avtalshantering samt en handelsrättslig erfarenhet/utbildning.
  • Erfarenhet av B2B försäljning.

Placering & start
Du är placerad på Blå Station AB, Sandvaktaregatan 17 i Åhus. Tjänsten är tillgänglig omgående eller enligt överenskommelse. Tjänsten är på heltid.

Kontakt
Har du frågor om tjänsten är du varmt välkommen att kontakta Mimi Rikardsson på telefonnummer 0709-249071 alternativt via mail: mimi@blastation.se

Om du själv inte är intresserad men känner du någon annan du tror skulle passa för tjänsten? Tipsa gärna!

Ansökan
Skicka in din ansökan till oss via mail till mimi@blastation.se

Märk din ansökan med Inköpare i ämnesraden. Vi tillämpar löpande urvalsarbete och uppmanar vi dig därför att inte vänta med att skicka in den. Välkommen att söka!