Adam Goodrum växte upp i en av Perths strandnära förorter mitt ibland bakgårdarnas gör-det-självare. Som ung funderade han på att bli konstnär, men han valde att studera till industridesigner vid Sydneys tekniska högskola (UTS).

- Jag gillade verkligen konst och matematik på gymnasiet, de ingår i design: geometri ger form, konst skapar uttryck. Nuförtiden är gränsdragningen mellan konst och design alltmer otydlig, min konceptuella och kreativa roll i både proaktiva och beställda uppdrag påminner om en konstnärs, samtidigt innehåller en brief alltid en funktionell utmaning för oss formgivare.

Adam föredrar att arbeta på egen hand, men när uppdragen kräver så bjuder han in konstnärer, hantverkare, grafiker och uppfinnare i den fasta förvissningen att man tillsammans skapar något som är så mycket mer än vad var och en är mäktig.

Han samarbetar med lokala möbeltillverkare som Cult och Tait, och också med internationella företag som Cappellini och Alessi, förutom offentliga installationer. Adams första möte med skandinavisk design var inte Blå Station, utan med Lego som liten. Hans mor älskade Marimekko, och Poul Kjæerholm var familjens designfavorit. Överraskande detaljer har alltid varit en del av hans formgivning tillsammans med starka färgställning som i Big Talk, tillsammans bidrar de med ett tydligt personligt uttryck.


Har du något drömprojekt som ligger och väntar?
”Jag skulle vilja samarbeta med någon fantastisk urmakare och skapa ett golvur! ”

Och vad läser du just nu?
”Pojke slukar universum av Trent Dalton, en fantastiskt originell debutroman som handlar om att växa upp i Brisbane. Den är full av typiskt australiensiska typer och full av mystik.”