Designteamet Iskos –Berlin grundades 2010 i Köpenhamn mellan de två etablerade formgivarna Aleksej Iskos, född 1965 i Kharkiv, Ukraina & Boris Berlin, född 1953 i Sankt Petersburg, Ryssland.
Boris Berlin har examen från The Institute of Applied Arts and Design, SanktPetersburg. Aleksej Iskos har utbildat sig på Danmarks Designskole, Institute of Industrial Design, Kharkov National University of Pedagogics, Department of Artistic Education samt Kharkov State Technical University of Building och Architecture, Architecture Department.
Boris Berlin är redan välkänd som ena halvan I design teamet Komplot som genom åren har mottagit många Internationella erkännanden och priser.
Det är också genom Komplot som Boris Berlin och Aleksej Iskos har träffats och börjat arbeta tillsammans. De har känt varandra i ungefär 15 år. Aleksej började som lärling på Komplot och avancerade så småningom till att arbeta som assistent i ytterligare 11 år.
Beslutet att etablera design teamet Iskos-Berlin, kom för att de trivs så bra med att arbeta ihop, för att det ”svänger”. Det faktum att båda kommer från Ryssland kanske eller kanske Inte har något med saken att göra…
Som personligheter är de väldigt olika varandra i vissa aspekter. Aleksej är otålig, egocentrisk och lat – allt du behöver vara för att vara en framgångsrik designer… Medan Boris är tålmodig, osjälvisk och ihärdig, vilket i deras fall är mycket bra kompletterade egenskaper.
Deras inspiration kommer från ingenstans…och överallt; från naturen och från goda konversationer, konstutställningar, arkitektur, material och teknologi. Från att tillbringa mycket tid i produktionshallar, fabriker och industrier. Från produktions avfall och sådant som refuserats.
De ser design son en konst I berättande. Ju tydligare en historia är, ju större är chansen att folk förstår den. Ju större överraskning du bjuder på, ju större är chansen att folk kommer att älska den. Och ”snälla, inte för seriöst – glöm inte bort att bjuda på en nypa humor”
Om du älskar Woody Allen, då är du den perfekta målgruppen för Iskos-Berlin.
När de formgav sin första produkt för Blå Station, fokuserade de på det icke perfekta, på vad som händer om du släpper taget. Design handlar vanligtvis om önskan och idén att man ska ha full kontroll över funktion, form, material och så vidare. Denna ständiga strävan över att ha makt och kontroll över allt i designprocessen, är troligtvis en typisk drift sprungen ur den västerländska kulturen, vilket är både dess styrka och dess förbannelse. Varför inte vara mer förlåtande och låta material bete sig så som det ”faller sig”, som det själv naturligt önskar, varför inte ge ett ting friheten att vara ”onormal”, o-perfekt, att vara unik.
Resultatet av denna fundering blev Spook, ett ”statement” som gör motstånd till den maskulina strävan att styra över materialet, Spook står som en reaktion mot den ständiga jakten på perfektion och på den intolerans som finns mot det som avviker och ses som misstag. En filtmatta som draperas över en tredimensionell form, skapar naturliga former som stelnar senare i processen. Dessa draperingar faller aldrig på samma sätt två gånger. Varje stol, blir nästan lik den förra, fast olik.
När vi frågade om de kunde namnge en designer de uppskattade sa de “ – Troligtvis Gud!
(Om ni kan föreställa er Gud som designer) Hans design är inte perfekt. Ibland är den överflödig, ibland gränsar den till bisarr – men vilken fantasi, vilken mångfald, vilka variationer på samma ursprungliga funktioner”